Тема: Загальна характеристика классу Птахи. Лабораторна
робота №13 Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я.
Мета:
ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя птахів;
вивчити зовнішню будову та покриви тіла птахів;
визначити риси ускладнення у порівнянні з плазунами;
розвивати вміння виділяти найголовніші риси у об’єктах,
що вивчаються, працювати самостійно з текстами та малюнками,вдосконалювати
навички проведення досліджень та спостережень за об’єктом;
виховувати любов до навколишнього середовища та бережливе
ставлення до природи.
Обладнання:
таблиці «Будова птаха», «Будова земноводних»,»Систематика тварин», вчительська
презентація,пташине пір’я, лупи.
Тип уроку: комбінований.
Методи: словесні (розповідь, бесіда, робота з книгою), наочні
(демонстрація опудал птахів та пір’я), практичні (лабораторна робота),
інтерактивні, методи стимулювання та мотивації ( гра «Так» чи «Ні»), метод
рефлексії.
Структура уроку
І. Організаційний
етап
Повідомлення теми
уроку і очікуваних результатів ( на
дошці тема, план, терміни).
ІІ. Актуалізація
опорних знань (
Гра «Так» чи «Ні»).
Учні працюють парами. На
кожну пару дається дві таблички: «так» і «ні», які вони підніматимуть почувши
твердження.
Завдання: Якщо
твердження вірне для представників плазунів то піднімається табличка «Так» і навпаки.
1. Органи дихання плазунів – легені.
2. Серце у плазунів двокамерне.
3. Температура тіла постійна.
4. Мають вологу шкіру.
5. Тіло вкрите роговими лусками.
6. Всі представники розмножуються у
воді.
7. Плазуни здатні до автотомії.
8. Мають грудну клітку.
9. Міжреберні м’язи беруть участь у
диханні.
10.
Череп нерухомо з’єднаний з хребтом.
11.
Тіло складається з голови, тулуба, кінцівок.
12.
Кишечник закінчується клоакою.
13.
Шкіра завжди волога.
14.
Органи дихання зябра
15.
Серце крокодилів має три камери.
16.
Кров у більшості представників змішується
17.
Органи виділення клоака
18.
Сеча накопляється у сечовому міхурі.
19.
Головний мозок має три відділи.
20.
Кінцівки розташовані під тулубом.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
Знайомство з талісманом
уроку (на столі опудало незнайомого
птаха). Розповідь групи учнів, які
визначали її заздалегідь за спеціальною літературою.
Бугай (Выпь большая) – порівняно великий птах. Від інших чаплевих
відрізняється помітно коротшими ногами.,дзьобом і характерною поставою тулуба.
Поширені майже по всій Євразії, у Африці. Птах
перелітний. В Україні поширений по всій території, крім гірських
районів. Його улюблені місця - прісноводні водойми, зарослі очеретом,рогозом та
іншою водною рослинністю. Ведуть нічний спосіб життя, а вдень ховаються у
заростях, де сидять нерухомо, у характерній позі витягнувши шию і дзьоб угору. При цьому
вони майже непомітні. У шлюбний період,
переважно ввечері або в нічний час. можна почути гучне ревіння, що нагадує
ревіння бугая, за що птахи отримали українську назву – Бугай. Це шлюбна «пісня»
бугаїв. Звуки вони подають,занурюючи
дзьоб у воду. Живляться тваринною їжею - рибою, земноводними, комахами.
Гніздяться біля води, але не на деревах а в хащах водяної рослинності. (
Вішають на неї етикетку з систематичним положенням)
Розповідь групи учнів, що з’ясовували чи ставлення до птахів
таке ж саме як до плазунів і земноводних. Вони повинні показати презентацію
«Крилаті символи», приготовану заздалегідь.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Систематичене положення
птахів ( робота за таблицею) Гра «Хто
швидше?» Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні.
Тип Хордові
Клас Птахи
2. Спосіб життя сизого
голуба ( Розповідь вчителя)
Сизий голуб – майже
соціальна тварина, веде зграйний спосіб
життя. Активний удень, на зимівлю не відлітає. Розмноження починається рано у
лютому самка відкладає 2 яйця. Живиться насінням, різноманітними крихтами,
хлібом, що визбирує з землі.
3. Складання характеристики
птахів у зошитах. (Самостійна робота з підручником до стор.173 ) По закінченні
обговорення пунктів характеристики у порівнянні з плазунами. Виділення рис
ускладнення. (оперення,пір’я різних типів, дзьоб,короткий хвіст, крила,цівка,
розташування пальців 3:1)
4.
Виконання лабораторної роботи №13 Вивчення зовнішньої будови птахів та будови
пір’я. ( інструктаж з БЖД )
V. Узагальнення та підведення підсумків
Метод
рефлексії Гра «Нагодуй пташку».Учні по черзі називають, чому вони навчились на
уроці і складають символічні
зернятка знань у кошик пташці.
VІ. Пояснення
домашнього завдання.
Читати
параграф , повторити параграф . Приготувати повідомлення про пташку на
відео ( показ відео про колібрі або іншу пташку). Коментування оцінок. |