Понеділок, 20.05.2024, 02:29
Вітаю Вас Гість | RSS

Вільховецька гімназія

Меню сайту
Захист прав дитини

Національна дитяча «гаряча» лінія


Національна дитяча «гаряча лінія»

Національна дитяча гаряча лінія


Національна гаряча лінія з питань запобігання домашнього насильства,
торгівлі людьми та гендерної дискримінації

Національна дитяча гаряча лінія

Каталог статей

Головна » Статті » Вчителям » Педагогічна скарбниця

Поняття про байку. Історія виникнення та обробка сюжетів байок у світовій літературі.

Тема:Поняття про байку. Історія виникнення та обробка сюжетів байок у

          світовій  літературі.

 

Мета: дати поняття про байку, розкрити характерні ознаки байки, презентувати найвідоміших байкарів; розвивати творчу уяву учнів, їхні творчі здібності; прищеплювати інтерес до байки.

Обладнання: портрети байкарів Езопа, Федра, Івана Крилова, Леоніда Глібова.

Тип уроку: урок-подорож.

                                                                                 Здається, байка просто бреше.

                                                                                А справді – правду ясну чеше.

                                                                                                                    Л.Глібов

 

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань

    ---  Можливо, вам відомо, що називається байкою? Чи чули ви таке слово раніше?

 Дійсно, байка – це такий твір, де існують казкові герої, хоча вони не такі вже казкові – хіба не існують насправді віл, жаба, осел, виноград, орел, лисиця?

    ---  Що ж у них казкового?

    ---  Те, що вони розмовляють людською мовою.

    ---  А які моменти байки нам вказують на те, що перед нами не просто казки? Зверніть увагу на ситуації: бувають такі ситуації серед звірів7

    ---  Це життєві ситуації людей.

  1. Сприйняття навчального матеріалу.

Історично байка виникла за фольклорних джерел – казок, прислів’їв, тощо. Первісно це була байка у прозі, яка носила здебільшого повчальний характер. Іншим джерелом сюжетів байок була збірка індійських казок, притч, байок 3-4 ст. н.е. «Панчатантра» («П’ятикнижжя»), яка була поштрена в обробках і переказах на Сході і в Європі, а на території Київської Русі з 13 ст. Саме тоді й зародилися характерні ознаки жанру.

 В Україні жанр байки також має давню й багату традицію. Ще у 17-18 ст. у шкільних підручниках зустрічаємо чимала байок, що мають навчальне призначення. Плідно виступав у цьому жанрі і видатний філософ Г.Сковорода. У 19 ст. нове слово для розвитку байки внесли П.Гулак-Артемовський, Є.Гребінка, особливо Л.Глібов, із творчістю якого пов’язують розквіт байки. До байки зверталися у своїй творчості І.Франко, Б.Грінченко, а в 20 ст. – В.Блакитний, С.Пилипенко, П.Глазовий та інші.

(Занотовування  у робочі зошити найважливіших рис, притаманних байкам).

 Байки – один із найдавніших творів словесного письменства. Поряд з міфами вони намагалися відповісти на питання: як поводитися у безмежному складному світі. Ви вже знаєте, що байка, як правило складається з розповідної частини та висновку-моралі. Ви також вже помітили, що, як правило, дійовими особами байок є звірі, птахи, рослини. У вчинках цих персонажів у байках висміюються людські вади. Байка за своїм обсягом достатньо лаконічна. Неодмінною умовою байки є те, що вона містить у собі певні події. Вони пояснюють якусь думку, мораль і тому мають алегоричний характер. Як правило, для байки характерна проста, невигадлива мова, наближена до розмовної.

Подорож до Стародавньої Греції.

 А зараз, діти, пропоную вам на крилах часу перенестись у Стародавню Грецію. Тут кожен камінь може розповісти таємничу історію, давню легенду. Тут народилася перша байка.

  Серед імен, оповитих легендою. – ім’я Езопа. Він жив у 6 ст. до н.е.. в той період, коли в Греції точилася гостра боротьба народу з родовою знаттю. Жодних достовірних відомостей про нього немає, проте існує дуже багато різних переказів та легенд про життя цього мудрого співця.

    Виступ учнів

а) учень «Езоп» розповідає про себе …

Бути співаком – і не співати? Бути байкарем – і не розповідати байок – таке не можливо! отож бо, слухайте.(Читає байку «Лисиця і виноград»).

   ---  Скільки у байці дійових осіб?

   ---  Чим живиться лисиця?

   ---  Чому лисиця робить висновок, що ягоди кислі?

 Подорож триває. Тепер, услід за байкою, ми помандруємо в Стародавній Рим. Завдяки вивченню історії стародавнього світу, кожен з вас може уявити собі Рим та його жителів у далекому 1 ст.н.е.

  Напевне, ці люди були такі ж, як і ми: сварилися, закохувалися. Не можемо ми розминутися і з послідовником Езопа – Федром, який чекає на нас саме тут.

  б) учень «Федр» розповідає про себе …

   Завдяки Федру байка стала самостійним і незалежним літературним жанром.

    (Читає байку « Жаба і віл», «Лисиця та ворона»).

     --- Які людські вади висміяні в байці?

    (Хитрість Лисиці та довірливість Ворони).

А зараз, щоб краще та глибше зрозуміти байки, вдамося до жанрового зіставлення. Подивіться на репродукцію картини «Мона Ліза». Чи можете ви назвати автора?

(Леонардо да Вінчі).

     --- Як ви гадаєте, чому під час вивчення байки ми звертаємось до творчості цього талановитого художника?

   в) учень «Леонардо да Вінчі» 

  … Я довгі роки працював над складанням тлумачного словника живого розмовного тосканського діалекту, котрий став основою італійської літературної мови. До свого словника я збирав перлини народного гумору, фольклору, мовні звороти. Я високо цінував мудрість народну, сам писав притчі…

      --- А чи знаєте ви, що таке притча?  Невелика розповідь у формі іномовлення, в якій є моральне повчання. За своєю формою притча споріднена з байкою. У світову літературу вона ввійшла з Євангелія.

( Читання байок за ролями).

      --- Чим схожі байки Езопа та Лафонтена на притчу Леонардо да Вінчі?

      --- А які між ними розбіжності?

   А зараз ми перенесемося в інше століття, в іншу країну. Отже. 19 ст. Російська імперія. Петербург. По вулицях прогулюються багаті люди, а народ стогне від рабства та приниження…

   г) учень «Крилов» розповідає про себе…

 …Свій талант присвятив байці. Саме в байці я мав змогу відображати життя народу, служити його інтересам, правді. Байка допомогла мені боротися за звільнення людей від кріпацтва та іноземного поневолення… («Вовк на псарні»).

   Ми сьогодні побували в різних країнах і в різні часи, знаємо, хто започаткував цей жанр та етапи його розвитку.

   Звісно ж, не залишилися байдужі до байки й українські митці. На теренах Київської Русі байка з’являється у 13ст., саме тоді зароджуються характерні ознаки цього жанру. Але розвиток і популяризація байки розпочинаються з 17 ст., коли навіть у шкільних підручниках почали друкувати байки навчального характеру. Подальшого розквіту байка набула у 18 ст. Плідно виступав у цьому жанрі і видатний філософ Г.Сковорода. 19 ст. відкрило нові імена українських поетів-байкарів – П.Гулака-Артемовського, Є.Гребінки, Л.Глібова, який став неперевершеним майстром байки.

    Виставка малюнків дітей.

  1. Підсумок уроку.

Наша подорож наближається до кінця. Вона завершується, а життя триває. Мені б хотілося, щоб на вашому життєвому шляху якомога рідше зустрічалися люди, зображені в байках в образах жорстокого Вовка, хитрющої Лисиці, легковажної Бабки. Дякуємо Федру, да Вінчі, Глібову, Бабрію за їхню творчість, за те, що вони дали можливість нам сьогодні отримати гарні оцінки. А Езопу і Крилову давайте скажемо: «До зустрічі».

 

  1. Домашнє завдання.

Прочитати статтю підручника про байку та алегорію, дати відповіді на запитання.

Виразно читати байки.

Категорія: Педагогічна скарбниця | Додав: Admin (06.11.2012)
Переглядів: 13732 | Коментарі: 9 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Корисні посилання
Корисні посилання