Тема:Поняття про байку.
Історія виникнення та обробка сюжетів байок у світовій літературі. Мета: дати поняття про байку, розкрити характерні ознаки байки, презентувати
найвідоміших байкарів; розвивати творчу уяву учнів, їхні творчі здібності;
прищеплювати інтерес до байки. Обладнання: портрети байкарів Езопа, Федра, Івана Крилова,
Леоніда Глібова. Тип уроку: урок-подорож.
Здається, байка просто бреше. А
справді – правду ясну чеше.
Л.Глібов Хід уроку - Актуалізація опорних знань
---
Можливо, вам відомо, що називається байкою? Чи чули ви таке слово
раніше? Дійсно, байка – це такий твір, де існують
казкові герої, хоча вони не такі вже казкові – хіба не існують насправді віл,
жаба, осел, виноград, орел, лисиця? ---
Що ж у них казкового? ---
Те, що вони розмовляють людською мовою. ---
А які моменти байки нам вказують на те, що перед нами не просто казки?
Зверніть увагу на ситуації: бувають такі ситуації серед звірів7 ---
Це життєві ситуації людей. - Сприйняття навчального матеріалу.
Історично байка виникла за фольклорних джерел – казок, прислів’їв, тощо.
Первісно це була байка у прозі, яка носила здебільшого повчальний характер.
Іншим джерелом сюжетів байок була збірка індійських казок, притч, байок 3-4 ст.
н.е. «Панчатантра» («П’ятикнижжя»), яка була поштрена в обробках і переказах на
Сході і в Європі, а на території Київської Русі з 13 ст. Саме тоді й зародилися
характерні ознаки жанру. В Україні жанр байки також має давню
й багату традицію. Ще у 17-18 ст. у шкільних підручниках зустрічаємо чимала
байок, що мають навчальне призначення. Плідно виступав у цьому жанрі і видатний
філософ Г.Сковорода. У 19 ст. нове слово для розвитку байки внесли
П.Гулак-Артемовський, Є.Гребінка, особливо Л.Глібов, із творчістю якого
пов’язують розквіт байки. До байки зверталися у своїй творчості І.Франко,
Б.Грінченко, а в 20 ст. – В.Блакитний, С.Пилипенко, П.Глазовий та інші. (Занотовування у робочі зошити найважливіших рис,
притаманних байкам). Байки – один із найдавніших творів
словесного письменства. Поряд з міфами вони намагалися відповісти на питання:
як поводитися у безмежному складному світі. Ви вже знаєте, що байка, як правило
складається з розповідної частини та висновку-моралі. Ви також вже помітили,
що, як правило, дійовими особами байок є звірі, птахи, рослини. У вчинках цих
персонажів у байках висміюються людські вади. Байка за своїм обсягом достатньо
лаконічна. Неодмінною умовою байки є те, що вона містить у собі певні події.
Вони пояснюють якусь думку, мораль і тому мають алегоричний характер. Як
правило, для байки характерна проста, невигадлива мова, наближена до розмовної. Подорож до Стародавньої
Греції. А зараз, діти, пропоную вам на
крилах часу перенестись у Стародавню Грецію. Тут кожен камінь може розповісти
таємничу історію, давню легенду. Тут народилася перша байка. Серед імен, оповитих легендою. –
ім’я Езопа. Він жив у 6 ст. до н.е.. в той період, коли в Греції точилася
гостра боротьба народу з родовою знаттю. Жодних достовірних відомостей про
нього немає, проте існує дуже багато різних переказів та легенд про життя цього
мудрого співця. Виступ учнів а) учень «Езоп» розповідає про себе … Бути співаком – і не співати? Бути байкарем – і не розповідати байок – таке
не можливо! отож бо, слухайте.(Читає байку «Лисиця і виноград»). --- Скільки у байці дійових осіб? --- Чим живиться лисиця? --- Чому лисиця робить висновок, що ягоди кислі? Подорож триває. Тепер, услід за
байкою, ми помандруємо в Стародавній Рим. Завдяки вивченню історії
стародавнього світу, кожен з вас може уявити собі Рим та його жителів у
далекому 1 ст.н.е. Напевне, ці люди були такі ж, як і
ми: сварилися, закохувалися. Не можемо ми розминутися і з послідовником Езопа –
Федром, який чекає на нас саме тут. б)
учень «Федр» розповідає про себе … Завдяки Федру байка стала
самостійним і незалежним літературним жанром. (Читає байку « Жаба і віл»,
«Лисиця та ворона»). --- Які людські вади висміяні в
байці? (Хитрість Лисиці та довірливість
Ворони). А зараз, щоб краще та глибше зрозуміти байки, вдамося до жанрового
зіставлення. Подивіться на репродукцію картини «Мона Ліза». Чи можете ви
назвати автора? (Леонардо да Вінчі). --- Як ви гадаєте, чому під час
вивчення байки ми звертаємось до творчості цього талановитого художника? в) учень «Леонардо да Вінчі» … … Я довгі роки працював над
складанням тлумачного словника живого розмовного тосканського діалекту, котрий
став основою італійської літературної мови. До свого словника я збирав перлини
народного гумору, фольклору, мовні звороти. Я високо цінував мудрість народну,
сам писав притчі… --- А чи знаєте ви, що таке
притча? Невелика розповідь у формі іномовлення,
в якій є моральне повчання. За своєю формою притча споріднена з байкою. У
світову літературу вона ввійшла з Євангелія. ( Читання байок за ролями). --- Чим схожі байки Езопа та
Лафонтена на притчу Леонардо да Вінчі? --- А які між ними розбіжності? А зараз ми перенесемося в інше
століття, в іншу країну. Отже. 19 ст. Російська імперія. Петербург. По вулицях
прогулюються багаті люди, а народ стогне від рабства та приниження… г) учень «Крилов» розповідає про себе… …Свій талант присвятив байці. Саме в
байці я мав змогу відображати життя народу, служити його інтересам, правді.
Байка допомогла мені боротися за звільнення людей від кріпацтва та іноземного
поневолення… («Вовк на псарні»). Ми сьогодні побували в різних
країнах і в різні часи, знаємо, хто започаткував цей жанр та етапи його
розвитку. Звісно ж, не залишилися байдужі до
байки й українські митці. На теренах Київської Русі байка з’являється у 13ст.,
саме тоді зароджуються характерні ознаки цього жанру. Але розвиток і популяризація
байки розпочинаються з 17 ст., коли навіть у шкільних підручниках почали
друкувати байки навчального характеру. Подальшого розквіту байка набула у 18
ст. Плідно виступав у цьому жанрі і видатний філософ Г.Сковорода. 19 ст.
відкрило нові імена українських поетів-байкарів – П.Гулака-Артемовського,
Є.Гребінки, Л.Глібова, який став неперевершеним майстром байки. Виставка малюнків дітей. - Підсумок уроку.
Наша подорож наближається до кінця. Вона завершується, а життя триває. Мені
б хотілося, щоб на вашому життєвому шляху якомога рідше зустрічалися люди,
зображені в байках в образах жорстокого Вовка, хитрющої Лисиці, легковажної
Бабки. Дякуємо Федру, да Вінчі, Глібову, Бабрію за їхню творчість, за те, що
вони дали можливість нам сьогодні отримати гарні оцінки. А Езопу і Крилову
давайте скажемо: «До зустрічі». - Домашнє завдання.
Прочитати статтю підручника про байку та алегорію, дати відповіді на
запитання. Виразно читати байки. |